Stacja szybkiej koleji Hong Kong


Zachodnia stacja ekspresowej linii kolejowej West Kowloon Terminus zaprojektowana przez Andrew Bromberg z Aedas wskazuje jaki sposób poprawiły się stosunki pomiędzy Hong Kongiem i Chinami. Terminal szybkiej kolei połączy Hong Kong z Pekinem przy użyciu największej sieci kolejowej w historii. Stacja zlokalizowana w miejskich realiach ma powierzchnię 430.000 m², posiada 15 torów i będzie największą podziemną stacją końcową na świecie.

Stacja będzie bardziej przypominać międzynarodowe lotnisko niż stację kolejową, ponieważ z powodu na różnice ekonomiczne i polityczne pomiędzy Chinami i   Hong Kongiem będą wymagane kontrole celne i imigracyjne dla przyjeżdżających i odjeżdżających pasażerów, ale inaczej niż na lotnisku będą tu oddziały graniczne obu krajów a nie tylko państwa przyjmującego. Wyzwaniem jakie stanęło przed konstruktorami było dodanie ponad 400.000 m² komercyjnych powierzchni ponad stacją które mają zostać zlicytowane w późniejszym terminie i wkomponowanie jej w gęsto zaludnione przestrzenie przyszłej dzielnicy kulturalnej West Kowloon i zatoki Victori, budynek ma się stać bramą do miasta. Aby to osiągnąć projekt efektywnie zagęszcza wszystkie przestrzenie techniczne i obsługi tworząc ogromną przestrzeń prowadzącą do hali odjazdów poniżej z dodatkowymi wyjściami prowadzącymi na perony. Na zewnątrz płaszczyzna gruntu wygina się w stronę hali a struktura dachu  powyżej skierowana jest w stronę portu, rezultatem tego są 45 m wieże które skupiają całą uwagę na południowej fasadzie z widokiem na panoramę Hong Kongu. Schemat podstawowy rozdziela na osobne piętra podróżnych przyjeżdżających i odjeżdżających, sprawia to że praca wewnątrz ma być łatwiejsza.

Strumień pieszych trafia przez amfiteatr i dalej w górę na szczyt dachu stacji gdzie znajduje się zielony ogród połączony z resztą zielonego krajobrazu. Powstała przestrzeń zielona jest ponad 5 razy większa niż zalecana w ogólnym planie miasta. Tereny ten zapewniają połączenie stacji z północną stacją przesiadkową, stacją Austin MTR na wschodzie. Kulminacją projektu jest jednak taras obserwacyjny na szczycie budynku wejściowego 25 m ponad publicznym placem i 45 m ponad halą dojazdów znajdującą się poniżej .

Budowę stacji rozpoczęto w 2008 r.  jej ukończenie jest planowane na rok 2015 r. a jej koszt jest szacowany na prawie 3 miliardy dolarów.

Reklamy

One Comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s